Loading...

המטרה של תוכנת TasritHigh היא לאפשר לתלמידים לשמור על פורמט תסריט מקצועי וברור ולתמוך בזרימה הטבעית של הכתיבה באופן אוטומטי לא רק במחשב אלא גם בנייד.

זרימת הכתיבה

בכל פסקה חדשה יש תפריט קטן צמוד בו ניתן לבחור את סגנון הפיסקה הרצוי. כמובן שמתחילים בכותרת סצינה (כפתור ). בתפריט הקופץ. יש לבחור סוג, לבחור או להזין מיקום, ולבחור זמן. התוכנה תאסוף את הלוקיישנים שהזנתם במהלך הכתיבה וכך כל לוקיישן שהוזן מופיע בתפריט באופן אוטומטי. 

לאחר אישור התסריט הקופץ של כותרת הסצינה, הסגנון עובר אוטומטי לסגנון גוף הסצינה וניתן לכתוב את גוף הסצינה ללא צורך לבחור סגנון.

כאשר מציגים דמות פעם ראשונה יש להקליד **שם דמות* (שימו לב שאחרי שם הדמות * אחת) לדוגמא **אריאל* ואוטומטית שם הדמות תהפוך למודגש ולידה בסוגרים הגיל ואחכ פסיק. אריאל (16),

בחירת המחדל לגיל היא 16 בהנחה שרוב הדמויות שלכם יהיו פחות או יותר בגיל הזה. כמובן שאתם יכולים לשנות את הגיל לגיל המתאים. בהמשך התסריט שם הדמות אינה צריכה להיות מודגשת. 

אחרי שהגדרתם דמות בפעם הראשונה ניתן לבחור אותה בתפריט קופץ אם כותבים @. כמו בוואטסאפ.

כאשר כותבים דיאלוג לוחצים על כפתור דיאלוג ואז ניתן לבחור מתוך התפריט הקופץ את שם הדמות הדוברת (התוכנה אוספת את הדמויות שהזנתם) ואתם יכולים גם להזין דמות חדשה (אם לא השתמשתם בקיצור **שם דמות* קודם.. לאחר אישור הדיאלוג הקופץ הסגנון של הפסקה יהפוך אוטומטית לשורת דיאלוג. כותבים את שורת הדיאלוג ובפסקה חדשה הסגנון יעבור שוב לדובר וכאן אפשר לכתוב את שם הדובר אם רוצים או שוב להיכנס לכפתור דובר ולבחור שם. מה שמתאים לכם.
כדי לכתוב הערת בימוי צריך לבחור סגנון הערת בימוי והיא תופיע מתחת לשם הדובר בפורמט המתאים.

כדי לחזור לגוף הסצינה ניתן ללחוץ שוב על פסקה חדשה והסגנון ישתנה לגוף הסצינה (או לבחור סגנון גוף הסצינה בתפריט).

דף השער של התסריט נכתב אוטומטית עבורכם. וכאשר אתם מדפיסים ניתן להדפיס נייר בפורמט המתאים או לקובץ PDF.

כתיבת תסריט

מאת

כתיבת תסריט

פנים. כיתת לימוד – יום.

אלדד (51), לקולנוע, יושב מול הנייד ושקוע  בקריאת תסריט של טל (16), תלמיד תיכון, שיושב מולו ומשחק בטלפון. אלדד מסיים לקרוא את התסריט ומרים מבט אל טל.

אלדד

(נאנח)

רעיון מצויין.

טל, מניח את הטלפון.

טל

בטוח? לא נשמע שאתה מתלהב…

אלדד

לא, לא.. הרעיון טוב… אבל התסריט שלך מבולגן. למעשה כמעט בלתי אפשרי לקרוא אותו. מה? לא למדתם על כללי כתיבת התסריט?

טל

(מהסס)

כן. בטח שלמדנו…

אלדד

(חושד…)

כן? אז מה הם? למה צריך אותם?

טל נעמד בדריכות.

טל

(בשטף דיבור מהיר)

כותרות סצנה, מודגשות, מציינות את המיקום והזמן של סצנה. מתחתם תיאורי הסצנה כתובים בזמן הווה ומתארים פעולה ומקום. שמות דמויות, במרכז ובאותיות מודגשות, מציינים מי מדבר ומתחתם דיאלוג, מיושר לימין אבל עם רווח משמעותי מתחילת השורה. הוראות…

אלדד

(קוטע אותו… מתרשם)

הופה… סחתיין…

אז למה הגשת לי את… ה… [ביפ] הזה?

טל מתיישב בחזרה בכסא.

טל

האמת? הראש שלי עובד מהר… הייתי שקוע בסיפור.. התחלתי לעצב את הפיסקאות בהתאם.. אבל זה מוציא אותי מריכוז… וגם..

(מהסס…)

…כתבתי את התסריט… מחילה… בטלפון…

אלדד

הבנתי… שמעת על תסריטהיי?

טל

תסריטאי.

אלדד

לא תסריטאי… תסריטהיי. וובאפ שפותר אותך מהצורך להתעסק בצורה ועוזר לך להתמקד בכתיבת התסריט. גם בטלפון.

טל

לא. לא שמעתי.

אלדד קם ומתיישב על הכסא ליד טל.

אלדד

הנה תראה.

איך שאתה מתחיל לכתוב נפתח לך תפריט קטן בוא אתה יכול לבחור את הסגנון. למשל כותרת סצינה.

טל

(נרגש)

אוקיי. זה היה קל!

אלדד

(מחייך)

נכון? עכשיו, פשוט לחיצה על “Enter” ואטומטית העיצוב הופך לגוף הסצינה.

טל מקליד את תיאורי הסצינה.

טל

הבנתי!

אלדד

מעולה. עכשיו, עבור דמות מדברת אתה יכול לבחור בתפריט המקוצר את הסגנון “דובר”… ואם אתה עובד במחשב אתה פשוט יכול ללחוץ על מקש “טאב”.

טל

מעולה מעולה.. אבל למה אין קיצור דרך גם בטלפון?

אלדד

אתה צודק, אך עדיין אין לי רעיון למשהו יותר קצר מבחינת קליקים בטלפון… אם יהיה לך רעיון תיידע אותי.

טל

בטח.. אבל תכל’ס זה שני קליקים לעבור לדובר.. אז זה סבבה…

אלדד

עכשיו לכתוב את הדיאלוג ברצף פשוט אתה כותב וואטומטית בכל Enter הסגנון ישתנה מדבור לשורת דיאלוג בהתאם לכללים. כך אתה יכול לכתוב ברצף בלי להפסיק… מהר… כמו שאתה מדבר…

טל

(מתלהב)

וואו.. מדהים… זה בדיוק מה שאני צריך…

אלדד

אני שמח שאתה חושב כך… אז יאללה לך לפרמט את התסריט שלך נכון…

טל

רגע. מה עם הוראות בימוי?

אלדד

כן. צודק… יש לך סגנון הוראות בימוי אותה אתה כותב בסוגריים. ואם אתה עובד על מחשב אז לחיצה על “TAB” מעבירה אותך מיד להוראות בימוי במידה והשורה הקודמת הייתה שם דובר.

טל

(אסיר תודה)

תודה אלדד! עשית את זה כל כך כיף ופשוט…

אלדד

אין בעיה, טל… יאללה לך לכתוב… אני בינתיים עובד על עוד כמה פיצ’רים… ותעדכן אותי אם יש באגים.

טל

בדוק.

טל יוצא מהכיתה, נרגש להתחיל לכתוב, אבל עוצר לרגע ליד הדלת ומסתובב לאלדד.

טל

אתה יודע, אני חושב שאני מבין. הפורמט הסטנדרטי אינו קשור רק לכללים; מדובר על להקל על כולם להבין את הסיפור ולהביא אותו לחיים על המסך. זה כמו שפת הקולנוע!

טל מסתובב ויוצא. אלדד מסתובב בחזרה למחשב שלו, בחיוך מרוצה ופונה לכל הכיתה בזום.

אלדד

עכשיו עליכם לכתוב שתי סצינות על פי הכללים.

יכול להיות על כל נושא. אפילו על משהו משעמם ביותר. התנאים היחידים. שתכתבו בטלפון ועפי הכללים.

הכיתה מתלהבת ומתחילה לכתוב.