נספח א: תיק הפקה מלא
production file - HAFAKA ART
loader
המערכת טוענת נתונים...
1 | העולם הרגיל
הגיבור מתחיל בחייו הרגילים לפני שההרפתקה מתחילה.
במגמה
סתם עוד יום שלישי.
סיפור יציאת מצרים
משה חי כנסיך.
המטריקס
ניאו עובד כמתכנת ביומיום.
2 | קריאה להרפתקה
הגיבור מקבל אתגר או קריאה לצאת למסע.
במגמה
התלמיד מתחיל עם רעיון/תסריט לפרויקט קולנועי.
סיפור יציאת מצרים
משה רואה שוטר מצרי מכה עבד עברי והורג אותו.
המטריקס
"תתעורר ניאו." "עקוב אחרי הארנב הלבן
3 | סירוב לקריאה
הגיבור מהסס בגלל פחדים או חוסר ביטחון.
במגמה
מתעורר חוסר ביטחון ואתגרים לגבי ההיתכנות.
סיפור יציאת מצרים
משה בורח למדיין.
המטריקס
ניאו לא מצליח לרדת דרך הפיגומים מהבניין.
4 | פגישה עם המנטור
הגיבור נתקל במנטור המספק הדרכה.
במגמה
חונכות ולמידה, גיבוש ועבודת צוות.
סיפור יציאת מצרים
המפגש עם אלוהים (הסנה הבוער).
המטריקס
ניאו פוגש את מורפיאוס
5 | המעבר אל העולם המיוחד
הגיבור מתחייב למסע ונכנס לעולם חדש.
במגמה
הצהרת כוונות אמנותית, השראה ופירוק תסריט לבימוי.
סיפור יציאת מצרים
משה חוזר למצריים.
המטריקס
ניאו לוקח את הגלולה האדומה ומתעורר בפוד.
6 | מבחנים, בעלי ברית, אויבים
הגיבור מתמודד עם אתגרים, מתחבר ומתעמת עם יריבים.
במגמה
ליהוק/דמויות תיעודיות, מציאת לוקיישנים, לו"ז.
סיפור יציאת מצרים
מפגש עם פרעה, עם ישראל ואחיו אהרון, מכות מצריים הראשונות...
המטריקס
הבנת המטריקס, תרגול, למידה, הכרה של האוייבים (הסוכנים), הכרה של בני-ברית (צוות הספינה)
7 | התקרבות למערה הכמוסה ביותר
הגיבור מתכונן לאתגר או ניסיון גדול.
במגמה
תכנון שוטינג, ברייקדאון, אישורי הפקה, תכנון לו"ז, סטוריבורד וכו'...
סיפור יציאת מצרים
ההכנות למכת בכורות.
המטריקס
הפגישה עם האורקל – הבנה שתהיה לניאו בחירה. תפיסתו של מורפיאוס, וההחלטה ללכת להציל את מורפיאוס
8 | המבחן הגדול מכולם
הגיבור עומד בפני מבחן משמעותי, לעתים קרובות הנקודה הנמוכה ביותר שלו.
במגמה
יציאה לצילומים. ויזואל ותצוגת משחק
סיפור יציאת מצרים
מכת בכורות.
המטריקס
ההצלה של מורפיאוס
9 | התגמול
הגיבור צובר ידע, כוחות או תובנות חדשות.
במגמה
חומר הגלם.
סיפור יציאת מצרים
בני ישראל מקבלים את חירותם ורכוש גדול.
המטריקס
ההכרה בכוח העצמי האהבה של טריניטי
10 | הדרך חזרה
הגיבור מתחיל את המסע חזרה אל העולם הרגיל. לעיתים קרובות "הרשע" מתעורר מחדש ומתחיל לרדוף את הגיבור בדרכו חזרה.
במגמה
עריכת הצילומים, הוספת אפקטים, סאונד ומוזיקה.
סיפור יציאת מצרים
יציאה למסע לארץ ישראל. פרעה מתחרט וצבאו יוצא למרדף אחר בני ישראל.
המטריקס
ניאו אינו מספיק לצאת. נלחם בסמית. ניאו מפסיק להילחם עם הסוכן סמית ובורח.
11 | מבחן אחרון ולידה מחדש
הגיבור עומד בפני עימות אחרון עם "הרשע" ולעיתים קרובות נדמה כי הוא מפסיד ויאבד את חייו. אך ברגע האחרון הוא "קם לתחייה"..
במגמה
הסרט לא עובד כמצופה. נראה שהכל אבוד. דרוש צילומים נוספים, עריכה מחדש וליטוש של הפיין-קאט לקראת סרט מוצלח.
סיפור יציאת מצרים
פרעה סוגר על בני ישראל. נראה כי הכל אבוד. קריעת ים סוף.
המטריקס
"שלום, מר אנדרסון" ,ניאו מת וקם לתחייה
12 | חזרה אל העולם הרגיל עם שיקוי הפלאים
הגיבור חוזר הביתה, שונה, עם תובנות או משהו אחר בעל ערך לחלוק עם סביבתו.
במגמה
רפלקציה וצמיחה, הערכת המסע, למידה מהתהליך ויישום לקחים בפרויקטים עתידיים, מבחן בגרות והקרנה מול קהל.
סיפור יציאת מצרים
חירות לבני ישראל. ותחילת מסע חדש במדבר.
המטריקס
"סופרמן"
מעגלים
כשמעתיקים לינק לתמונה מגוגל דרייב יש להגדיר את השיתוף ל"כל מי שקיבל את הקישור".
כשמעתיקים לינק לקובץ מגוגל דרייב יש להגדיר את השיתוף ל"כל מי שקיבל את הקישור".
תאריכי הפקה: עד
המסע של היוצרים
הצוות
תסריט
חסרים
טריטמנט
3/4
הצהרת כוונות אמנותית
0/1
שחקנים/דמויות
לא לוהקו
0/1
בימוי
מסמכים שלא מולאו
יומן בימויפירוק תסריטרפלקציה
0/3
צילום
3/3
עריכה
מסמכים שלא מולאו
יומן עריכהדוחות צפייהרפלקציה
0/3
סאונד
מסמכי הפקה
מסמכים שלא מולאו
יומן הפקהאישורי הפקהרפלקציהאתרי צילום
1/6
רפלקציה (סיכום אישי)
לא מילאו
0/1
השאלת ציוד
אין ציוד אצל ההפקה
תיק הפקה לבגרות

הודעות

צילום: גרינבנק רומי
תפקיד תומך
אין אישור הורים
לוגליין: אביגיל מתמודדת עם טראומת ילדות מהעבר. אביה תקף אותה מינית כשאר הייתה בת חמש. הסרט מתרחש בבית הספר ובביתה של אביגיל. במהלך הסרט היא מתמודדת עם טראומת הילדות שתוקפת אותה כל פעם מחדש, בנוסף נוצר סיפור אהבת נעורים המתרחש בתיכון לאומנויות בה לומדת אביגיל.
סינופסיס: אביגיל מתמודדת עם טראומת ילדות מהעבר. אביה תקף אותה מינית כשאר הייתה בת חמש. הסרט מתרחש בבית הספר ובביתה של אביגיל. במהלך הסרט היא מתמודדת עם טראומת הילדות שתוקפת אותה כל פעם מחדש, בנוסף נוצר סיפור אהבת נעורים המתרחש בתיכון לאומנויות בה לומדת אביגיל.
The "script" key is not present in the API response.
חסר איפיון דמויות (0/100)
הצהרת כוונות אמנותית (ניירות עמדה)
סיכומים אישיים (רפלקציה)

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
סתם עוד יום שלישי.
סיפור יציאת מצרים
משה חי כנסיך.
המטריקס
ניאו עובד כמתכנת ביומיום.

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
התלמיד מתחיל עם רעיון/תסריט לפרויקט קולנועי.
סיפור יציאת מצרים
משה רואה שוטר מצרי מכה עבד עברי והורג אותו.
המטריקס
"תתעורר ניאו." "עקוב אחרי הארנב הלבן

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
מתעורר חוסר ביטחון ואתגרים לגבי ההיתכנות.
סיפור יציאת מצרים
משה בורח למדיין.
המטריקס
ניאו לא מצליח לרדת דרך הפיגומים מהבניין.

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
חונכות ולמידה, גיבוש ועבודת צוות.
סיפור יציאת מצרים
המפגש עם אלוהים (הסנה הבוער).
המטריקס
ניאו פוגש את מורפיאוס

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
הצהרת כוונות אמנותית, השראה ופירוק תסריט לבימוי.
סיפור יציאת מצרים
משה חוזר למצריים.
המטריקס
ניאו לוקח את הגלולה האדומה ומתעורר בפוד.

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
ליהוק/דמויות תיעודיות, מציאת לוקיישנים, לו"ז.
סיפור יציאת מצרים
מפגש עם פרעה, עם ישראל ואחיו אהרון, מכות מצריים הראשונות...
המטריקס
הבנת המטריקס, תרגול, למידה, הכרה של האוייבים (הסוכנים), הכרה של בני-ברית (צוות הספינה)

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
תכנון שוטינג, ברייקדאון, אישורי הפקה, תכנון לו"ז, סטוריבורד וכו'...
סיפור יציאת מצרים
ההכנות למכת בכורות.
המטריקס
הפגישה עם האורקל – הבנה שתהיה לניאו בחירה. תפיסתו של מורפיאוס, וההחלטה ללכת להציל את מורפיאוס

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
יציאה לצילומים. ויזואל ותצוגת משחק
סיפור יציאת מצרים
מכת בכורות.
המטריקס
ההצלה של מורפיאוס

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
חומר הגלם.
סיפור יציאת מצרים
בני ישראל מקבלים את חירותם ורכוש גדול.
המטריקס
ההכרה בכוח העצמי האהבה של טריניטי

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
עריכת הצילומים, הוספת אפקטים, סאונד ומוזיקה.
סיפור יציאת מצרים
יציאה למסע לארץ ישראל. פרעה מתחרט וצבאו יוצא למרדף אחר בני ישראל.
המטריקס
ניאו אינו מספיק לצאת. נלחם בסמית. ניאו מפסיק להילחם עם הסוכן סמית ובורח.

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
הסרט לא עובד כמצופה. נראה שהכל אבוד. דרוש צילומים נוספים, עריכה מחדש וליטוש של הפיין-קאט לקראת סרט מוצלח.
סיפור יציאת מצרים
פרעה סוגר על בני ישראל. נראה כי הכל אבוד. קריעת ים סוף.
המטריקס
"שלום, מר אנדרסון" ,ניאו מת וקם לתחייה

Warning: Undefined array key ".stage_name." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1893

Warning: Undefined array key ".stage_explanation." in /home/u621599107/domains/hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 1894
במגמה
רפלקציה וצמיחה, הערכת המסע, למידה מהתהליך ויישום לקחים בפרויקטים עתידיים, מבחן בגרות והקרנה מול קהל.
סיפור יציאת מצרים
חירות לבני ישראל. ותחילת מסע חדש במדבר.
המטריקס
"סופרמן"
תיק הפקה בימוי
משוב אישי לאחר סיום ההפקה: בימוי
יומן בימוי
פירוק תסריט לבימוי
תיק הפקה: מפיקה/ה
יומן הפקה
משוב אישי לאחר סיום ההפקה: הפקה
אישורי הפקה דיגיטליים
0/1

אישור השתתפות דיגיטלי

שם: 138 תפקיד: צילום

הורים ותלמידים.ות נכבדים.ות,

בתאריכים:  ועד  יתקיימו צילומי הסרט  מעגלים של הבימאי/ת *** בהפקתו/ה של *** מספר טלפון: 

השתתפות בהפקות המגמה מהווה חלק בלתי נפרד מלימודי הקולנוע בבית הספר, והיא חיונית ומשמעותית בתהליך החניכה של התלמידים. אנו רואים חשיבות רבה בהשתתפות בנכם/בתכם בהפקות.

צוות ההפקה מתנהל באופן עצמאי במהלך הצילומים, וזאת לאחר שקיבל תדרוך והנחיות מתאימות מצוות המורים. מניסיון, חשוב מאד שההורים יהיו מעורבים בהתנהלות ילדיהם בהפקה, כולל ביקור באתר ההסרטה, עזרה בהסעות וכו'. במקרים בהם הורים מלווים את צוות ההפקה מסיבה כזו או אחרת, רצוי לשים לב שהתלמידים מקפידים על שיח מכבד בין אנשי הצוות, שמירה על ציוד והתנהלות זהירה ובטוחה באופן כללי.

שימו לב!
בהפקות המצטלמות מחוץ לעיר ו/או בלוקיישנים מורכבים (גגות, חוף הים, חניונים וכו'), ו/או בין השעות 23:00 בלילה ועד 5:00 לפנות בוקר, חובה על הורה מלווה להצטוות לצילומים. הדגש הוא על הורה (לא דודים, אחיות גדולות או כל מבוגר אחר)!

הצהרת ההורים:

אנו הורי התלמיד/ה מביעים את הסכמתנו בדבר השתתפותו/ה של בננו/בתנו בהפקה, וזאת לאחר שקיבלנו מידע מלא אודות ההפקה וקראנו את התסריט המצורף.

חתימה:

טופס לא חתום. אנא שילחו את הטופס לתלמיד להחתמה

לא הוזן טלפון לתלמיד/ה. אנא הזינו טלפון בכפתור צוות
אישורי המגמה


תיק הפקה: עורך/ת
יומן עריכה
משוב אישי לאחר סיום ההפקה: עריכה
דוחות צפייה עריכה
תיק הפקה: צילום
יומן צילום
יומן צילום
סיור לוקיישנים
נוכחים: יולי מור ורומי גרינבנק
הסתובבנו בבית הספר ומצאנו מקומות צילום
שוטינג סקריפט
נוכחים: יולי מור ורומי גרינבנק
קבענו שוטינג סקריפט לסרט
צילומים
נוכחים: יולי מור רומי גרינבנק תמיר אביעד והשחקנים
יום צילום ראשון- צילמנו בו את סצנות 4, 9, 11, 17
צילומים
נוכחים: יולי מור רומי גרינבנק תמיר אביעד והשחקנים
צילמנו את הסצנות בבית של אביגיל
עריכות
נוכחים: יולי מור רומי גרינבנק ותמיר אביעד
התחלנו לערוך את הסרט
משוב אישי לאחר סיום ההפקה: צילום
צילום: 138
אני חושבת שהצלחתי לצלם פחות או יותר כמו שרציתי, בשיתוף פעולה מלא עם יולי. היו מספר פעמים שהרגשתי שאני לא מצליחה ליצור את הבהירות שרציתי ליצור.
שיתוף הפעולה עם יולי עזר לי לממש את הכוונות שלי
לדעתי זוויות הצילום הוסיפו לאימה וגם התאורה.
הרגשתי הרבה פעמים שאני לא מצליחה ליצור את התחושה שרציתי ליצור
הרבה פעמים שינינו לוקיישנים ולא היינו בטוחים כיצד לארגן ולאבזר את הסט ביום הצילומים. לדעתי היינו צריכים לבוא הרבה יותר מוכנים ולחשוב מראש על הכל.
התלבטנו רבות כיצד להציג את אבא של אביגיל משום שזה נושא מאוד רגיש. הקשבנו אחד לשני והתייעצנו עם אנשים.
אני מאמינה שיצא לנו סרט ממש טוב מרוב הבחינות. יכולנו להשקיע יותר בעריכה ולעבוד עליה יותר ביחד.
שאני מאוד מוכנה ללמוד ולהשקיע ושאני יכולה לעבוד טוב עם חברים. הייתי מתייעצת יותר עם המורים.
מאוד נהניתי בשנה הזאת, למדתי המון והצלחתי להציג נושא כל כך רגיש בצורה מממש טובה לדעתי

ברייקדאון - מעגלים

תסריט
יום צילום 1 מתוך: 1 ימים
מס השוטים ליום
1
מס הסצינות ליום
(1)
הסצינות המצטלמות: [, ]
תאריך הצילום
סצינה
פנים
יום
לוקיישן
שחקנים
זמן צילום משוער:
תיאור הסצינה:
הערות לסצינה:

רשימת השוטים לצילום (1 שוטים)

מס
גודל
MS
תנועה
זוית
eye level
כיוון
שחקנים
מאסטר
תיאור השוט:
אביגיל יושבת על רגלי אביה ומשחקת לו בפנים בזמן שהוא עושה לה פרצופים מצחיקים, אביגיל צוחקת בקול. אבא של אביגיל מחזיק לאביגיל את ידיה ומניח אותן על פניו, אביגיל מתנגדת אליו ולא רוצה לגעת לו בפנים, ומנסה לקחת את ידיה ממנו בחזרה. אבא של אביגיל עושה פרצוף נעלב ומבקש ממנה לחבק אותו, אביגיל נותנת לו חיבוק והוא מחבק אותה חזק יותר ואומר לה שלא תעזוב אותו. אביגיל אומרת לו שיעזוב אותה כי הוא מכאיב לה. הוא ממשיך לחבק אותה חזק ואביגיל צועקת שהיא לא רוצה וזה כואב.
תפאורה ואביזרים:
הערות לשוט:
שעה
צולם
הערות בזמן צילום:

הוספת הערת מורה

Your email address will not be published. Required fields are marked *

אין הערות לתיק ההפקה

נספח ב: התסריט המלא
חסר תסריט מלא

חסרה הצעת מחקר מקורית

דוגמאות לנושאים:
מוצעת כאן רשימת נושאים מתחום הקולנוע היכולים לשמש רעיון או נושא לעבודת-גמר. הנושאים מוצעים כדי לגרות ולעורר עניין וסקרנות וכדי לסייע בתהליך של בחירת הנושא לעבודה. הנושאים מנוסחים, בחלקם, באופן רחב וכוללני מאוד. ניתן לגזור מהם נושאי-משנה צרים וספציפיים יותר.
ניסוח הנושא והגדרתו חייבים להיות מדויקים וברורים, באופן שהנושא לא יהיה רחב מדי ולא מצומצם מדי והשאלה הנבדקת תהיה ברורה. הגדרתו הבהירה והמדויקת של הנושא, חשיבותה מרובה בתהליך הכנת עבודת-גמר ועוד קודם לכן, בהכנת ההצעה לה.

•    דמות הנווד בסרטיו של צ'אפלין
•    השתקפויות בסרטיו של וודי אלן
•    דמות היהודי בסרטיו של וודי אלן
•    עולם הילד על-פי סרטיו של שפילברג
•    האגדה בסרטיו של שפילברג
•    הצגת כנופיות הנוער ב"רסטי ג'יימס" וב"נערי הכרך" של פרנסיס קופולה
•    "סיפור קצר על אהבה" של קישלובסקי - מציצנות או אהבה?
•    העיר ניו-יורק על-פי סרטיו של מרטין סקורסזה
•    ההומור הסאטירי והפרודי בסרטיו של מל ברוקס
•    דמות הזר בקולנוע הישראלי
•    סרט התעודה כסרט תעמולה
•    סרט התעודה כאמירה אישית של יוצר
•    דמות האישה בקולנוע הצרפתי החדש
•    ה"פילם נואר" - שפת הקולנוע כביטוי של מציאות אידיאולוגית
•    מלחמת וייטנאם והשתקפותה בסרט "צייד הצבאים"
•    דמות הערבי בקולנוע הישראלי
•    הקולנוע הישראלי - תרבות וכלכלה
•    השפעת סרטי ההנפשה (אנימציה) על ילדים בני ‏6‎3-
•    הספרות בראי הקולנוע
•    דמות החייל בקולנוע הישראלי, על-פי סרטיו של אורי ברבש
•    דמות הצבא בקולנוע הישראלי, על-פי הסרט "אחד משלנו" של אורי ברבש
•    תדמית של משפחות "אתניות" בקולנוע האמריקני העכשווי
•    מפגש בין-תרבותי בקולנוע
•    דמות היהודי בקולנוע האמריקני
•    התפתחות דימוי ה"פאם פאטאל" בקולנוע - ממיי ווסט ועד מדונה
•    הקולנוע הנשי הישראלי
•    הצגת השואה בקולנוע על-פי הסרט "בחירתה של סופי"
•    דימויי יחיד וחברה בקולנוע
•    חריגות וטיפוסים חריגים בקולנוע
•    דמות ההומוסקסואל בקולנוע בכלל ובקולנוע הישראלי בפרט
•    הצגת הזקנה בקולנוע המודרני על-הסרט "הנהג של מיס דייזי"
•    הקולנוע המגויס
•    תעמולה בקולנוע
•    מחאה חברתית בקולנוע
•    מוזיקה וקולנוע
•    המחזמר בקולנוע
•    אפקטים מוזיקליים בקולנוע
•    אפקטים ופעלולים בקולנוע

שאלת המחקר

שאלה פוריה היא שאלה שמעודדת חשיבה, למידה והתפתחות. היא שאלה שאינה ניתנת לתשובה פשוטה או חד-משמעית, ודורשת מהלומד להפעיל את החשיבה הביקורתית והיצירתיות שלו. שאלות פוריות יכולות להוביל לדיון, מחקר, יצירתיות וחשיבה חדשה.
ישנן מספר תכונות של שאלות פוריות:
הן פתוחות: שאלות פוריות אינן דורשות תשובה חד-משמעית או נכונה/לא נכונה. הן מאפשרות ללומד להציע מגוון רחב של תשובות, ולדון בנושא באופן מעמיק יותר.
הן מערערות: שאלות פוריות מערערות את הנחות היסוד של הלומד, ומעודדות אותו לחשוב מחוץ לקופסה. הן יכולות לגרום לו לשקול דברים חדשים, ולפתח הבנה עמוקה יותר של הנושא.
הן רלוונטיות: שאלות פוריות רלוונטיות לחיי הלומד ולעולם שמסביבו. הן יכולות לעודד אותו להשתמש בידע שלו כדי לענות על השאלות, ולקשר בין הנושא הנלמד לחייו האישיים.
הן מאתגרות: שאלות פוריות מאתגרות את הלומד, ומעודדות אותו לחשוב קשה. הן יכולות לסייע לו לפתח כישורי חשיבה גבוהים, כגון חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ויצירתיות.

לדוגמא: השאלה מדוע הקולנוע עוסק רבות בתכנים שליליים היא שאלה פוריה כי היא עונה על כל הסעיפים של שאלה פורייה:

  1. פתיחות: לשאלה זו אין תשובה חד-משמעית. ישנן סיבות רבות לכך שהקולנוע עוסק רבות בתכנים שליליים, ואפשר להציע מספר תשובות אפשריות.
  2. ערעור: השאלה מערערת על הנחות היסוד שלנו לגבי הקולנוע. אנו נוטים לחשוב שהקולנוע אמור להיות מרגש, משעשע ומעורר השראה. השאלה הזו מזמינה אותנו לחשוב על כך שהקולנוע יכול להיות גם מטריד, מאיים ומעורר אי נוחות.
  3. עושר: השאלה מחייבת התמודדות עם תכנים עשירים, החיוניים להבנת האדם והעולם. היא מזמינה אותנו לחשוב על טבע האדם, על החברה שלנו, ועל העולם שבו אנו חיים.
  4. רלוונטיות: השאלה רלוונטית לחיי הלומד ולעולם שמסביבו. היא מזמינה אותנו לחשוב על הקשר בין הקולנוע לחיינו האישיים, ולעולם שמסביבנו.
  5. טעון: השאלה בעלת ממד רגשי, ערכי ואף קיומי. היא מזמינה אותנו לחשוב על משמעות החיים, על מוסר וערכים, ועל מקומנו בעולם.
  6. מעשיות: השאלה מעודדת מחקר פורה. היא ממוקדת נושא, מתאימה לרמת הלומד, ומפנה לחומרים זמינים.

התשובה לשאלה זו יכולה להוביל לדיון, מחקר, יצירתיות וחשיבה חדשה. היא יכולה לסייע לנו להבין טוב יותר את הקולנוע, את האדם ואת העולם שבו אנו חיים.

שיטת המחקר

בכתיבה אקדמית על סרטי קולנוע נהוג להשתמש במגוון שיטות מחקר, ביניהן:
ניתוח טקסטואלי:

  • ניתוח תסריט הסרט: בחינת הדמויות, העלילה, הדיאלוגים, והתסריט כטקסט ספרותי.
  • ניתוח סצנות: בחינת סצנות ספציפיות בסרט תוך התמקדות באלמנטים כמו תאורה, צילום, ועריכה.
  • ניתוח קול ודימוי: בחינת השימוש בקול, במוזיקה, ובדימויים חזותיים בסרט.

ניתוח היסטורי:

  • בחינת הסרט בהקשר ההיסטורי שבו הוא נוצר.
  • בחינת השפעות תרבותיות וחברתיות על הסרט.
  • בחינת האופן שבו הסרט משקף או מאתגר את הנורמות החברתיות של התקופה.

ניתוח פסיכולוגי:

  • בחינת הדמויות בסרט מנקודת מבט פסיכולוגית.
  • בחינת נושאים פסיכולוגיים בסרט, כמו טראומה, אהבה, או אובדן.
  • בחינת ההשפעה הפסיכולוגית של הסרט על הצופים.

ניתוח אידיאולוגי:

  • בחינת המסרים האידיאולוגיים בסרט.
  • בחינת האופן שבו הסרט משקף או מאתגר אידיאולוגיות פוליטיות או חברתיות.
  • בחינת השפעתו של הסרט על השיח האידיאולוגי בחברה.

ניתוח השוואתי:

  • השוואת הסרט לסרטים אחרים באותו ז'אנר.
  • השוואת הסרט לסרטים אחרים שעוסקים בנושא דומה.
  • השוואת הסרט לגרסאות אחרות של אותו סיפור (לדוגמה, ספר או מחזה)

ניתוח פילוסופי:

  • בחינת הסרט תוך התייחסות לנושאים פילוסופיים. נושאים אלו יכולים להיות מגוונים, כמו משמעות החיים, חופש בחירה, או מוסר.
מקורות לחיפוש
גוגל סקולר - לחיפוש טקסטואלי במאמרים ובספרים אקדמים. לעיתים ניתן לגשת לטקסט מלא.
כותר מטח: הספרייה המקוונת של ישראל - קריאה בטקסט מלא של ספרים בעברית. הרבה בתי ספר מאפשרים גישה מלאה.
סינמטק כתב עת - גליונות מלאים לקריאה - כתב העת של הינמטק פתוח וחופשי לקריאה בטקסט המלא.
תקריב - כתב עת לקולנוע דוקומנטרי - כתב עת פתוח לקריאה.
 
 
 
ביבליוגרפיה ראשונית מומלצת בעברית (בעיקר ספרים):
העיון בספרים אינו חייב וצריך להיות מקושר ישירות לנושא שלכם, אלא היא מוצעת מפני שממנה ניתן להפיק ניסוח מסכם של שיטת המחקר שבה אתם תשתמשו בעבדת החקר שלכם.
 
לדוגמא: לואיס גי'אנטי מציע שיטת ניתוח טקסטואלית מפורטת, המתמקדת בהיבטים הבאים:
  • ניתוח סצנה אחר סצנה: ניתוח מפורט של כל סצנה בסרט, תוך התמקדות בדמויות, עלילה, נושאים, סגנון וטכניקות קולנועיות.
  • ניתוח דמויות: ניתוח מעמיק של הדמויות, תוך התמקדות באפיון, התפתחות, מוטיבציה, יחסים בין דמויות ועוד.
  • ניתוח נושאים: זיהוי הנושאים המרכזיים של הסרט וחקר הדרך בהם הם מוצגים.
  • ניתוח סגנון: ניתוח השפה, הטון, הדימויים והטכניקות הסגנוניות המשמשות בסרט.
  • ניתוח טכניקות קולנועיות: ניתוח השימוש בטכניקות קולנועיות כמו צילום, עריכה, תאורה, מוזיקה וסאונד.
 
גישה טקסטואלית
אבישר, אילן, אילנה דן. אמנות הסרט : הטכניקה והפואטיקה של המבע הקולנועי. האוניברסיטה הפתוחה, 1995.
ג’אנטי, לואיס. להבין סרטים. האוניברסיטה הפתוחה, 2000.
 
גישה היסטורית
בראשית, חיים, ואחרים. קולנוע וזיכרון : יחסים מסוכנים? מרכז זלמן שזר לתולדות ישראל, 2004.
פרידמן, רז’ין מיכל, ואחרים. המבוך הכפול : זיכרון, זהות ואסתטיקה בקולנוע. עם עובד, 2022.
 
גישה פסיכולוגית
חמו, מיכל פיק. מולדת פצועה : שינויים בייצוג הטראומה בקולנוע הישראלי. רסלינג, 2016.
מורג, רעיה. טראומת הכובש, הקולנוע, האינתיפאדה. רסלינג, 2017.
 
גישה אידאולוגית
מקלוהן, מרשל. להבין את המדיה : שלוחות האדם. בבל, 2003.
פרמינגר, ענר. בין מסע אלונקות למגש הכסף : בין קולנוע לאתיקה. רסלינג, 2017.
 
גישה פילוסופית
אונגר, הנרי. קולנוע ופילוסופיה. דביר, 1991.
ארוין, וילים. מטריקס ופילוסופיה : ברוכים הבאים למדבר של הממשי. פן, 2007.
ברזל, גבריאל. קולנוע אופציונלי : פילוסופיה מהסרטים. אוניברסיטת בר אילן, 2012.
 
 
גישה השוואתית
אוטין, פבלו. קרחונים בארץ החמסינים : הקולנוע הישראלי החדש - שיחות עם במאים. רסלינג, 2008.
אוטין, פבלו, לוס אוריה מיטלמן. שיעורים בקולנוע : שיחות עם יוצרות ויוצרים ישראלים. אסיה, 2017.
גורביץ’, דוד, ישי קורדובה. הבלש כגיבור תרבות : ספרות, קולנוע, טלוויזיה. משרד הביטחון - ההוצאה לאור.
כורם, אפרת, ואחרים. קולנוע דרום : מדברים קולנוע דרום - שיחות עם במאים. המכללה האקדמית ספיר, 2015.
מורג, רעיה, רחל לב-הר. סרטים עולמיים : מחשבות על קולנוע בלתי נראה. רסלינג, 2022.
שויצר, אריאל, ארי פולמן. קולנוע ישראלי חדש. כרמל, 2017.
שויצר, אריאל. הרגישות החדשה : קולנוע ישראלי מודרני בשנות השישים והשבעים. בבל, 2003.
 
 
עריכה
להב-ליבוביץ, אריק,רבקה יוגב. הטופוגרפיה של העריכה. אסיה, 2019.
מרץ’, וולטר. במצמוץ העין : מבט על עריכת סרטים. אסיה, 2008.
סלע, זהר. גרסת העורך. קוראים הוצאת ספרים, 2021.
 
 
צילום
ארן, צביקה. “המצלמה ואני (קטעים מתוך ספרו של ז’וריס איבנס).” סינמטק, 1989.
אוטין, פבלו. “מה שיש בפנים ומה שנשאר בחוץ: ריאיון עם הצלם שי גולדמן על שיטות עבודה, גישות וקשר עם במאים.” סינמטק, 2010.
בלאיש, פיליפ. “הנעלם האילם או לראות ולא להישמע.” תקריב, 2020.
“רגע של בחירה: שבעה צלמות וצלמים כותבים על בחירה משמעותית שלקחו במהלך צילומים של סצנה אחת.” תקריב, 2020.
דיבון, רונן. “‘קלוז-אפ’ עם סוון ניקוויסט (לקט אנקדוטות מורחב המבוסס ברובו על מפגש עם סוון).” סינמטק, 1996.
הירש, יכין. “איך הפרתי את החוקים ב"האזרח קיין".” סינמטק, 2011.
הירש, יכין. “על צילום לקולנוע.” סינמטק, 1989.
להב, שוש. “צילומים דומיננטיים בסרטי הקולנוע.” עולם הצילום, 2014
להב, שוש. “צילום צלם ומצלמה בקולנוע.” עולם הצלום והוידיאו, 1998.
מואב, תמיר. “כרוניקה של אור - כפי שבאה לידי ביטוי בקולנוע, צילום, טכנולוגיה ואמנות.” זמן דיגיטלי, 2007.
מוג’ה, דני, חורחה גורביץ. “ללכת עם האור, ראיון עם חורחה גורביץ.” סינמטק, 1991.
מינצר, ג’ורדי, חונג’י דריוש. “דריוש חונג’י על עבודת הצלם בקולנוע – הכוונות והתוצאות: ריאיון.” סינמטק, 2022.
פרידנברג, בנימין. “מחשבות על השוט הארוך.” תקריב, 2022.
קאמפני, דייוויד, אסתר דותן. צילום, קולנוע, צילום. פיתום, 2011.
 
בנוסף לספרים/מאמרים אלה יש לחפש מקורות נוספים העוסקים ישירות בנושא שבחרתם או בסרטים שבחרתם.
 
 
 
 
 
ג'וקר - Shot by Shot

Shot By Shot

ניתוח טקסטואלי: שוט בעקבות שוט


ג'וקר (JOKER)
טוד פיליפס | Todd Phillips | ארצות הברית | 2019

שם הסצינה: סצנה 1


שם התלמיד/ה רומי גרינבנק | שם בית הספר (אופציונלי)

97%

תיאור הסצינה המנותחת:

ארתור פלק יושב מול מראה ומתאפר כליצן, בחדר בו ישנו ליצן נוסף המתאפר מול מראה, ואנשים נוספים היושבים יחד סביב שולחן. ארתור מניח את מברשת האיפור ומנסה לעשות פרצופים למראה, כשהוא לא מרוצה מהפרצופים הוא מכניס שתי אצבעות לפיו ומנסה למתוח אותו לחיוך רחב ולפרצוף עצוב. כשהוא מנסה למתוח את פיו לחיוך רחב ככל האפשר, עד כדי רעד, נוזלת דמעה מעיניו.


הסצינה מנוגנת מגוגל דרייב רק בדפדפן כרום. אם הניגון לא עובד אפשר לצפות בסצינה ישירות על ידי לחיצה על chrome
הסצינה מנוגנת מגוגל דרייב אם הדפדפן הוא כרום. אם הניגון לא עובד אפשר לצפות בסצינה ישירות על ידי לחיצה על

Warning: Undefined array key "HTTP_USER_AGENT" in /home/u621599107/domains/shotbyshot.hafaka.net/public_html/wp-content/plugins/oxygen/component-framework/components/classes/code-block.class.php(133) : eval()'d code on line 62
הסצינה מנוגנת מגוגל דרייב אם הדפדפן הוא כרום. אם הניגון לא עובד אפשר לצפות בסצינה ישירות על ידי לחיצה על

שם הסצינה: סצנה 1

תקציר הסצנה:

ארתור פלק יושב מול מראה ומתאפר כליצן, בחדר בו ישנו ליצן נוסף המתאפר מול מראה, ואנשים נוספים היושבים יחד סביב שולחן. ארתור מניח את מברשת האיפור ומנסה לעשות פרצופים למראה, כשהוא לא מרוצה מהפרצופים הוא מכניס שתי אצבעות לפיו ומנסה למתוח אותו לחיוך רחב ולפרצוף עצוב. כשהוא מנסה למתוח את פיו לחיוך רחב ככל האפשר, עד כדי רעד, נוזלת דמעה מעיניו.

שם התסריטאי:

Todd Phillips, Scott Silver

שם התסריטאי בעברית:

טוד פיליפס, סקוט סילבר

שם הצלם:

Lawrence Sher

שם הצלם בעברית:

לורנס שר

שם העורך:

Jeff Groth

שם העורך בעברית:

ג'ף גרות'

תקציר הסרט:

ארתור פלק הוא קומיקאי חובב המתגורר עם אמו בעיר פשע. הוא סובל ממספר מחלות נפשיות אשר אחת מהן כוללת צחוק בלתי נשלט. לאחר שהיכו אותו ברחובות, ביטלו לו את המשך הטיפולים הנפשיים ואת התרופות וצחקו עליו בפומבי, הוא מרגיש שקופח והושפל על ידי החברה. המצב הנפשי של ארתור רק מתדרדר יותר ויותר לתוך אלימות, הזיות תחושת עליונות, ובמהלך הסרט, ארתור רוצח אנשים שבזו לו או התעללו בו. בשלב מסוים הוא מוזמן לתכנית אירוח, בה הוא מודה ברציחותיו ונואם כנגד החברה והממשל- שם הוא מציג את עצמו כג'וקר. כבר מהרצח הראשון שלו, הוא מקבל המון אהדה ותמיכה מתושבי העיר המפגינים כנגד הממשל. לאחר תכנית האירוח ולאחר נוכחותו בהפגנה כנגד הממשל, יש מעבר המותיר חור בעלילה, לסצנה של ארתור בבית חולים פסיכיאטרי. בסוף הסרט הוא בורח מבית החולים, ומותיר אחריו שובל של עקבות דם.

ארתור פלק

גבר בסביבות גיל ה50- לחייו, מתמודד עם מספר הפרעות נפשיות, ביניהן תסמונת הגורמת לפרצי צחוק בלתי נשלטים, דיכאון, ופסיכוזה, אך במהלך הסרט מצבו מחמיר יותר ויותר לכדי אלימות, הזיות ומחשבות שווא. בתחילת הסרט הוא אדם אכפתי ואוהב, ועם התדרדרות מצבו הוא הופך לאלים יותר ויותר.
מיקום הסצינה במודל מסעו של הגיבור
1 תמונת פתיחה
2 העולם הרגיל
3 הנושא המוצהר
4 קריאה להרפתקה
5 הסירוב לקריאה
6 האב הרוחני
7 חציית המפתן
8 מבחנים, בני ברית ואוייבים
9 ההכנה למערה הכמוסה
10 המבחן הגדול
11 התגמול
12 הדרך חזרה
13 מבחן אחרון
14 תחייה
15 חזרה לעולם הרגיל
16 תמונת סיום
בחרתי בנקודה זו מפני שאני מאוד אוהבת את הסצנה הזו, זו הקדמה מאוד טובה לסרט משום שיש בה הצגה מאוד טובה של ארתור.

ניתוח הסצינה שוט בעקבות שוט

סכימת צבעים מרכזית
סכימת צבעים משלימה
1
Long Shot: LS
Eye Level
00:22
קומפוזיציה:
א-סימטרית
לא מאוזנת
פתוחה
אופקיים
אלכסוניים
תיאור נרטיבי: ארתור יושב בחדר הלבשה/התארגנות בו לוקרים עליהם זרוקים בגדים, חד אופן וגלגלים, בחדר גם ליצן אחד הלבוש בבגדי ליצן ופאה כתומה על ראשו המתאפר לבד בצד השוט ועוד שני אנשים שנראים רק בארבע השניות הראשונות המדברים או אוכלים ביחד. ארתור יושב מול מראה שצד החדר, כלומר צמודה לקיר ומתאפר לבד. בהמשך אותו קיר מספר חלונות אשר מבעד אליהם ניתן לראות בניין אפור, במהלך בנייה או הרוס, וגם תנועה סואנת.
תנועת הצילום: חלקו הראשון של השוט מצולם בלונג שוט, ואז מתחילה תנועת המצלמה מצד החדר בדולי אין עד למדיום שוט של ארתור.
אור וצבע: התאורה בחדר היא תאורה ניגודית HIGH CONTRAST, כלומר מוקדי האור ממוקדים ובלתי שווים ברחבי החדר- הבדלים עזים בין אזורים בהירים וכהים היוצרים אווירה דרמטית. הצבעים הבולטים בשוט הם כתום- צהוב, חום, לבן וכחול.
פריים וקומפוזיציה: השוט מתחיל בלונג שוט של החדר, המצלמה ממוקמת בצד החדר ופונה בזווית לצד הנגדי ממולה. רוב הקווים אופקיים או אלכסונים- מה שנותן עומק לפריים (המרחב של החדר). הקומפוזיציה אינה סימטרית- משמאל לפריים קצה השולחן בו יושב אדם, מאחוריו אדם נוסף, ומימין יושב ארתור. החלק השני של השוט הוא מדיום שוט אובר דה שולדר של ארתור מול המראה. תמונה זו יותר סימטרית והקווים האנכיים בה יותר מודגשים.
עריכה:
סוג הקאט: cut | Establishing/Re-Est |
היחס בין השוטים:
דיאלוג: מבזק החדשות ברדיו: שדרן החדשות: "עכשיו 6 מעלות צלזיוס בעשר וחצי ביום חמישי באוקטובר 15 אני סטן ל׳ ברוקס וזה מה שקורה. זה היום ה18 לשביתת הזבל, ועשר אלף טון נערמים בכל יום, אפילו האזורים הכי יפים בעיר נראית כמו שכונת עוני. נציג הבריאות אדורד אורורק מכריז על מצב חירום בכל העיר. ברדיו, קולו של נציג הבריאות: "לראשונה מזה עשרות שנים. אין צורך לחכות עד שמישהו ימות או יחלה בטיפוס הבטן."
מוסיקה: אין
אפקטי קול: סאונד דיאגטי. נשמע מבזק חדשות ברקע, וקולות עמומים של האנשים שעם ארתור בחדר שמדברים וצוחקים, וגם רעש רכבות מהעיר מחוץ לבניין בו הם נמצאים.
משמעות: שוט הפתיחה של הסצנה, שהוא למעשה גם שוט הפתיחה של הסרט, מציג לנו את מקום עבודתו של ארתור, נותן לנו הסבר ראשוני על העיר שלו והמצב הסוציו אקונומי שלה. התאורה החזקה על ארתור לעומת הליצן השני והדולי אין מלונג שוט של כל החדר עד למדיום שוט שמציג רק את ארתור חושפים לנו העובדה שהוא הדמות הראשית בסרט. הלונג שוט מציג לנו את החדר- יש בו אנשים נוספים שמתאפרים כמו ליצן מכך ניתן להבין שזאת העבודה שלהם. החדר יחסית חשוך וקודר. ארתור מרוכז בעבודה שלו בזמן שאנשים אחרים בחדר (כנראה אנשים שעובדים איתו) אוכלים צוחקים ומדברים- כך אנחנו למדים על הרצינות וההשקעה שלו בעבודה, כמו גם המצב החברתי שלו בעבודה. ברדיו שברקע נשמע מבזק חדשות בו מדובר על מצב העיר הנורא. כך מלמדים אותנו על המצב של העיר בה הוא חי. התאורה והצבעים הכהים ברקע אל מול התאורה החמה על פניו מדגישים את העצבות והבדידות של ארתור אל מול הרצון שלו שישימו לב אליו בחברה ובמקום העבודה. כל זה מלמד אותנו על חייו של ארתור ומכניס אותנו לעולם שלו לקראת הסרט.
סכימת צבעים מרכזית
סכימת צבעים משלימה
2
Close-Up: CU
Point of View
00:04
קומפוזיציה:
א-סימטרית
לא מאוזנת
פתוחה
אופקיים
אלכסוניים
תיאור נרטיבי: ידו של ארתור מחזיקה במברשת האיפור, הוא משפשף את המברשת בשאריות הצבע כדי שיוכל לאפר את פניו, ואז הוא עוצר ומשחרר בקצת את האחיזה במברשת כשהיא עדיין בידו.
תנועת הצילום: HANDHELD, אין הרבה תנועה אך המצלמה לא יציבה
אור וצבע: התאורה מפוזרת, מסביב ועל היד. השוט יחסית כהה ויש ניגודיות בין התאורה החמה לצבעים של היד הקרה של ארתור והציוד.
פריים וקומפוזיציה: קומפוזיציה סגורה ולא מאוזנת- ידו של ארתור ממוקמת יותר לכיוון החלק הימני של הפריים ובצד שמאל למטה כתפו של ארתור.
עריכה:
סוג הקאט: cut | cut-away | shot/reverse-angle-shot | Montage |
היחס בין השוטים: שמירה על הקו הפעולה |
דיאלוג: מבזק החדשות ברדיו: קול האנשים שגרים בעיר: "עכברושים. זה משפיע לי על העסק, לקוחות לא יכולים להיכנס"
מוסיקה: אין
אפקטי קול: סאונד דיאגטי. נשמע מבזק חדשות ברקע, וקולות עמומים של האנשים שעם ארתור בחדר שמדברים וצוחקים, וגם רעש רכבות מהעיר מחוץ לבניין בו הם נמצאים.
משמעות:
סכימת צבעים מרכזית
סכימת צבעים משלימה
3
Extreme Close-Up: ECU
Eye Level
00:12
קומפוזיציה:
א-סימטרית
מאוזנת
סגורה
אנכים
תיאור נרטיבי: ארתור עושה פרצופים למראה- תחילה פרצוף עצוב ואז פרצוף שמח. בכל השוט הוא ממצמץ רק פעם אחת. בסוף השוט הוא משתמש בשתי אצבעותיו ומכניס אותן אל פיו.
תנועת הצילום: סטטי
אור וצבע: תאורה ניגודית- ניתן לראות שהאור ממוקם היישר מול פרצופו, כך שהחלקים הצדדיים של פניו אינם מוארים. ארתור מואר בתאורה חמה או הרקע בצבעים קרים וכהים
פריים וקומפוזיציה: EXTREME CLOSE UP רק על תווי הפנים של ארתור- מהגבות עד לסוף הקצה של פיו. השוט מצולם מהצד, כך שאנו רואים את הפרופיל של ארתור בצורה מושלמת. פניו של ארתור בצד שמאל של הפריים ובצד ימין הרקע מטושטש, כך שהשוט איננו סימטרי אך כן מאוזן.
עריכה:
סוג הקאט: cut | cut-away | Montage |
היחס בין השוטים: שבירת קו הפעולה |
דיאלוג: מבזק החדשות ברדיו: קולות האנשים שגרים בעיר: "בגלל בעיית הזבל. אני לא יוצאת מספיק כדי להריח את זה אבל המראה נורא. זה לא משפיע עליי חוץ מהסירחון החריף פה. זה מזעזע. איזה בלגן. הייתי במדינה הזאת חמישים שנה."
מוסיקה: אין
אפקטי קול: סאונד דיאגטי. נשמע מבזק חדשות ברקע, וקולות עמומים של האנשים שעם ארתור בחדר שמדברים וצוחקים, וגם רעש רכבות מהעיר מחוץ לבניין בו הם נמצאים.הסירנות ברקע מוסיפות לאווירה של עצבות
משמעות: השוט מלמד אותנו על חוסר היכולת של ארתור להביע רגש. הוא עושה פרצוף עצוב ושמח כשהוא בוהה במראה כמעט בלי למצמץ, הפרצופים שלו נראים מפחידים ולא שמחים או עצובים בכלל, אף רגש לא מועבר בפרצופים שלו, הוא נראה מדוכא וכואב גם כשהוא עושה פרצוף שמח וגם כשהוא עושה פרצוף עצוב. הוא נראה לא מרוצה ומפסיק לחייך בפתאומיות. כל השוט מתרכז אך ורק בהבעות הפנים של ארתור, הרקע מאחורי פניו מטושטש לגמרי. עיניו מבריקות- הוא נראה מתוסכל, כמעט בוכה. חוסר היכולת של ארתור להביע רגש אל מול העובדה שהוא ליצן יוצרת אירוניה.
סכימת צבעים מרכזית
סכימת צבעים משלימה
4
Medium Close-Up: MCU
Point of View
00:12
קומפוזיציה:
א-סימטרית
מאוזנת
סגורה
אופקיים
אנכים
תיאור נרטיבי: ארתור יושב מול המראה באותו החדר, מותח את פניו כלפי מעלה ומטה. דרך המראה ניתן לראות במטושטש שמאחוריו כמה אנשים יושבים ומדברים.
תנועת הצילום: HANDHELD, אין המון תנועה אך המצלמה לא יציבה.
אור וצבע: התאורה על פניו של ארתור ועל החדר רכה, אך גבו לא מואר כמעט בכלל מה שיוצר ניגודיות ומדגיש את הדמות של ארתור במראה. התאורה חמה.
פריים וקומפוזיציה: קומפוזיציה סגורה ולא סימטרית- השוט הוא OVER THE SHOULDER לכן הדמות במראה יותר קטנה כי היא יותר רחוקה.
עריכה:
סוג הקאט: cut-on-action | cut-Out | POV | Montage |
היחס בין השוטים: שבירת התאמת כיוון המבט |
דיאלוג: מבזק החדשות ברדיו: קול האנשים שגרים בעיר: "ואף פעם לא ראיתי דבר כזה. מה קורה לעולם הזה שישבו בחדר וידברו עד שיגמרו עם זה. 24 שעות 48 שעות, כמה שצריך. הרעיון שהמשמר הלאומי יבוא וינקה הוא טוב."
מוסיקה: אין
אפקטי קול: סאונד דיאגטי. נשמע מבזק חדשות ברקע, וקולות עמומים של האנשים שעם ארתור בחדר שמדברים וצוחקים, וגם רעש רכבות מהעיר מחוץ לבניין בו הם נמצאים.
משמעות:
סכימת צבעים מרכזית
סכימת צבעים משלימה
5
Close-Up: CU
Eye Level
00:12
קומפוזיציה:
א-סימטרית
מאוזנת
סגורה
אנכים
אלכסוניים
תיאור נרטיבי: ארתור מושך את פיו כלפי מעלה בעזרת אצבעותיו לחיוך בעוד שדמעה שחורה מלאה באיפור זולגת מעיניו. הוא מתאמץ למשוך את פיו כמה גבוה שהוא יכול שהוא אפילו רועד, עד שהוא מושך את אצבעותיו מפיו במהירות ובאגרסיביות ומסתכל על המראה בתסכול.
תנועת הצילום: HANDHELD, אין הרבה תנועה אך המצלמה לא יציבה.
אור וצבע: תאורה ניגודית, רוב האור על צד אחד של פניו, והצד השני חשוך יותר. ארתור מואר בצבעים חמים לעומת הרקע הקר.
פריים וקומפוזיציה: השוט הוא CHOKER SHOT , ארתור משמאל לפריים והרקע מטושטש מימין לכן השוט א-סימטרי אך מאוזן.
עריכה:
סוג הקאט: cut-on-action | cut-away | shot/reverse-angle-shot | classic editing |
היחס בין השוטים: שמירה על התאמת כיוון המבט |
דיאלוג: מבזק החדשות ברדיו קול שדרן החדשות: "בהמשך החדשות, תעשיית הבניין ובעלי הבית הביעו חשש בנוגע לעלייה האחרונה במחירי הנפט לחימום השוערים באזור המטרופולין ירגישו את זה בארנק..."
מוסיקה: בשלוש השניות האחרונות של השוט, מתחילה מוזיקת ג'אז, ואז יש L-CUT לסצנה הבאה.
אפקטי קול: סאונד דיאגטי. נשמע מבזק חדשות ברקע, וקולות עמומים של האנשים שעם ארתור בחדר שמדברים וצוחקים, וגם רעש רכבות מהעיר מחוץ לבניין בו הם נמצאים. בשיא של השוט, הרדיו נחלש ונשמעות סירנות
משמעות: שוט זה הוא השוט האחרון בסצנה. הוא מדגיש את כל מה שלמדנו בסצנה, והוא גם החלק הכי דרמטי בה. לאחר שניסה וניסה להביע רגש בעזרת הפרצופים שלו, הוא מותח את פיו כלפי מעלה בעזרת אצבעותיו הכי חזק שיכול, עד שהוא רועד מרוב מאמץ, בזמן שדמעה שחורה מאיפור זולגת מפניו. המאמץ הרב והדמעה שזולגת מפניו לאחר שלא הצליח להביע רגש מעידים על הריקנות שבו, לנגד העובדה שכל הסצנה למדנו שהוא עובד כליצן, ובמהלך השוט הוא עדיין מאופר כליצן. מכאן אנחנו מבינים את האירוניה- הוא מדוכא, עצוב וריק, אבל הוא עובד כליצן, דמות משמחת ומצחיקה. הדמעה גם מדגישה את האירוניה הזו- ארתור עדיין מאופר כליצן, ובאופן אירוני הוא כמעט בוכה. כמו כן, הדמעה שמורחת את האיפור שלו שהוא דמוי מסכה וצובעת בשחור מראה שכמה שהוא ינסה להכחיש ולדכא את מה שהוא מרגיש, הוא לא יצליח. כשהוא מוותר ומושך את ידיו באגרסיביות ומשפיל את עיניו, אנחנו רואים את התסכול שלו.

משמעות הסצינה כולה
הסטינג
השפעה על אופי הדמות: ארתור מאופר כליצן ובחדר אנשים נוספים שמתאפרים כמו ליצן מכך ניתן להבין שזאת העבודה שלהם. מבעד לחלון ניתן לראות בניין הרוס שהולך בקנה אחד עם הרדיו שנשמע ברקע בו מדובר על העיר ההרוסה. ארתור מרוכז בעבודה שלו בזמן שאנשים אחרים בחדר אוכלים צוחקים ומדברים כך אנחנו למדים על הרצינות וההשקעה שלו בעבודה, כמו גם המצב החברתי שלו בעבודה.
השפעה על העלילה:
השפעה על הקונפליקט:
השפעה על הרגש: הסבל של ארתור בסוף הסצנה והעובדה שהוא מאופר כליצן יוצרת אירוניה שחוזרת על עצמה במהלך הסרט
עבודת המצלמה
השפעה על אופי הדמות: הסצנה מתחילה מלונג שוט שמציג את החדר, את העובדה שזה מקום העבודה של ארתור ואת העובדה שהוא לבד. המצלמה מתקרבת בדולי אין לכיוון ארתור ומתרכזת בו- מבהירה לנו ששאר האנשים הם רעש מסביב וארתור הדמות המרכזית
השפעה על העלילה: בסצנה יש SHOT REVERSE SHOT למראה ולפניו של ארתור המדגישה לנו (עקב הבעות הפנים של ארתור והתפאורה) שבצורה הזאת ארתור מסתכל על עצמו. בנוסף ניתן לראות דרך המראה את שאר האנשים בחדר שצוחקים בלי ארתור.
השפעה על הקונפליקט: המצלמה מדגישה את התנועות של ארתור כשהוא מתאפר או כשהוא מפסיק להתאפר, וגם מעבירה את הרגשות של ארתור והדרך בה הוא מתבונן על עצמו
השפעה על הרגש: השוט האחרון הוא CHOKER SHOT שגורם אי נוחות, במיוחד לאור העובדה שפניו של ארתור מתוחות ודמעה זולגת על פניו
סאונד
השפעה על אופי הדמות: הרדיו שמתנגן ברקע עוזר לאפיון של ארתור כשמדובר על העיר שלו ועל המצב שלה, וגם הקולות של האנשים האחרים בחדר שצוחקים שמראים כמה הוא בודד. בנוסף בשלוש השניות האחרונות מתחילה מוזיקת ג'אז המופיעה לאחר רגע עצוב- שימוש אירוני בסאונד שעוזר לאפיין את ארתור ומראה על חייו
השפעה על העלילה: ברדיו שומעים ביקורת על השלטון, דבר שחוזר על עצמו במהלך הסרט
השפעה על הקונפליקט: הסאונד מציג את הבעיה בעיר ואת הבעיה החברתית של ארתור
השפעה על הרגש: מעורר אמפתיה כי ארתור לבד כשאחרים צוחקים ומדברים
עריכה
השפעה על אופי הדמות: הSHOT REVERSE SHOT מדגיש שככה ארתור מסתכל על עצמו. המונטאז של ארתור מתאפר-מפסיק להתאפר-מנסה לחייך, מאפיין את הדמות לשלו ואת העצב שלו
השפעה על העלילה:
השפעה על הקונפליקט:
השפעה על הרגש: המונטאז של ארתור מתאפר-מפסיק להתאפר-מנסה לחייך, עצוב מאוד ומעורר אמפתיה וסקרנות
בימוי
השפעה על אופי הדמות: ארתור יושב לבד ועובד בזמן שעמיתים שלו לעבודה יושבים ביחד מרחוק, ליצן אחר מתאפר רחוק מארתור ואחרים עומדים וצוחקים ביחד כך אנחנו נחשפים למצב החברתי שלו בעבודה.
השפעה על העלילה: יש רמז לבדידות של ארתור בהמשך הסרט
השפעה על הקונפליקט: לא במיחד
השפעה על הרגש: עצוב לראות את ארתור עובד לבדו כשכולם ביחד.

Color palette creator