טיפים לכתיבה

ביחרו נושא להצגת הטיפים
# דיאלוג# דמות# זמן# מבנה# סצינה# עלילה# התחלה# סינופסיס# פיצ'# קונפליקט# כתיבה# נושא# טריטמנט# סיום# אקספוזיציה# תמה
קול רם

קול רם

חשוב לקרוא את הדיאלוג שכתבתם בקול רם ונסות להיכנס לדמות, רק בקול רם אפשר לשמוע את הטעויות ואי הדיוקים.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דיאלוגדמות
זמן

זמן

קבעו זמן מוגדר להתרחשות העלילה: יום ועוד לילה, סוף התיכון וכד...


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


זמןמבנה
אסטבלישינג

אסטבלישינג

תנו לצופים זמן להבין היכן הכל מתרחש – כיתבו בהרחבה כך ששוט הביסוס יהיה מדויק ואיכותי.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


סצינה
דמויות משנה

דמויות משנה

כתיבת דמויות שהן לאו דווקא הגיבור - תחשבו על מישהו שאתם מכירים ותעתיקו כמה תכונות שלו לדמות שלכם כדי לגרום לה להיות יותר אנושית וספציפית. גם אם הסרט שלכם הוא על עולם בדיוני שנשלט על ידי סמורים מדברים, הסמורים האלה צריכים תכונות אופי כלשהן. זה בדיוק הזמן לחשוב על החבר הכי טוב/הכי פחות טוב/הכי מוזר שלכם ולשאול ממנו תכונות אופי מסוימות לדמות שלכם. ביחוד אם זאת תכונה שממש מעניינת או מצחיקה אתכם. 


שוהם גלס

תיכון א' לאמנויות, תל אביב


דמות
לחדש

לחדש

לבדוק כיצד כל סצנה מחדשת או מקדמת את התסריט.


שלומית אתגר

ליאו בק, חיפה


מבנהסצינהעלילה
פיץ'

פיץ'

אם אתם מתקשים לכתוב פיץ', כתבו קודם סינופסיס ממנו תגזרו את הפיץ' אחרי שתבינו על מה אתם כותבים.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


התחלהסינופסיספיצ'
קונפליקט

קונפליקט

בסיס טוב לקונפליקט - רצון של דמות אחת הוא המכשול של הדמות השנייה.


רני אבידן

תיכון א לאמנויות, תל אביב


דמותעלילהקונפליקט
תשובה לשאלה

תשובה לשאלה

נתקעתם בתסריט? חישבו על שאלה שעוד לא עניתם עליה ותענו. למשל: למה הדמות שלי מפחדת מחתולים? כי....


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


דמותסצינהעלילה
Seeing IS knowing

Seeing IS knowing

השתמשו בתיאור חזותי. אל תספרו לצופים מה קורה, הראו להם.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


סצינהעלילה
הסוף

הסוף

חשוב לדעת מה הסוף כדי לדעת איפה להתחיל ולהתחיל בנקודת פתיחה הכי רחוקה בהקשר הזה


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


כתיבהמבנהעלילה
קראו תסריטים

קראו תסריטים

קראו הרבה תסריטים. זה יעזור לכם להבין את המבנה והסגנון של תסריט טוב.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


נושאסצינהעלילה
תאמלקו

תאמלקו

אל תכתבו משפטים ארוכים ומסובכים מדי.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


דיאלוגסצינה
בניית דמות ואיפיונה

בניית דמות ואיפיונה

השקיעו זמן והכירו את הדמות שלך כולל עברה, תכונות חשובות ומציאות חייה.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דמות
אברהם הפנר

אברהם הפנר

ציטוט שאני אוהבת של אברהם הפנר.
" גם ואן גוך צייר חמניות". כלומר : אל תחפשו סיפור מקורי. הכל כבר סופר. ספרו את הסיפור בקולכם והוא יהפוך למקורי וחד פעמי.


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


כתיבה
אפיון הדמות

אפיון הדמות

ככול שהדמות תהיה בנויה מניגודים כך היא יותר מעניינת. לדוגמא, ג'ימי (דה נירו) מתוך "חברה הטובים" של סקורסזה. ג'ימי הוא גנב ורוצח אכזר אבל הוא גם בוכה.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמות
פעולות ולא רגשות

פעולות ולא רגשות

תציגו פעולות ולא רגשות. כולנו מרגישים רגשות דומים אבל אופן הפעולה של הדמות הופך אותה למיוחדת


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


דמותכתיבהעלילה
אפיון דמויות

אפיון דמויות

אל תכתבו דף אפיון דמויות המנותק מהתסריט.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהעלילה
במקום אחד ובזמן אחד

במקום אחד ובזמן אחד

האם אתם יכולים לספר את אותו הסיפור תוך שמירה על אחדות זמן ומקום?


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


זמןמבנהעלילה
שחקנים

שחקנים

בקשו מהשחקנים לספר את סיפור הדמות, הדבר יתן לכם רעיונות ויחבר יותר טוב את השחקן לדמות.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמות
להגזים

להגזים

.תרשו לעצמכם להגזים, לדמויות לעשות משהו בלתי צפוי ולפעמים בתוך הדבר הזה יהיה רגע ויהיה ניצוץ


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמותכתיבהמבנה
פירמידה

פירמידה

כתבו בשיטת הפירמידה. תתחילו בגדול עם כמות רבה של דמויות, התרחשויות ופעולות. אבל סיימו בקטן - תתמקדו בעיקר, הביט הסיפורי שעבורו נכתבה הסצינה!


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


מבנהעלילה
סצנה בודקת ערך בין בני אדם

סצנה בודקת ערך בין בני אדם

חברות, השפלה, פרידה, פיוס.
בכל סצנה יש קונפליקט.
סצנה נפתחת בערך שלילי ומסתיימת בחיובי ולהפך, היא יכולה להתחיל בערך חיובי ולהסתיים בערך שלילי.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותסצינהעלילה
תהליך הכתיבה

תהליך הכתיבה

שליש ראשון: הגדרת רעיון \ הצהרת כוונות \ סינופסיס \ תיאור דמויות \ המסע שדמויות עוברות

שלישי שני של הכתיבה: שכתוב מחדש של הסינופסיס לאחר שאתם מכירים את הדמויות טוב יותר

שליש שלישי של הכתיבה: טריטמנט, לפעמים אפשר רק אאוט ליין \ דראפט ראשון


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


כתיבהעלילה
חדר העריכה

חדר העריכה

התסריט, ההפקה של הסרט. זה רק טיוטה למה שקורה בחדר עריכה. את התסריט הסופי של הסרט כותבים בחדר עריכה.


מאור גלאור

תיכון אחד העם, פתח תקווה


כתיבה
אפשרי?

אפשרי?

האם באמת אפשרי לצלם את מה שכתבת?


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דיאלוגדמותכתיבה
אין הדיאלוג מחפש סצנה

אין הדיאלוג מחפש סצנה

כתבו את הסצנה קודם בטריטמנט ואז הוסיפו דיאלוג.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דיאלוגסצינה
פסיכומטרי

פסיכומטרי

תכתבו בשיטת הפסיכומטרי. אין לכם רעיון איך לפתח נקודה כזו או אחרת. המשיכו הלאה. רוב הרעיונות יבואו אליכם במהלך הכתיבה והחשיבה על העלילה.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


כתיבהמבנהעלילה
טריטמנט

טריטמנט

הטריטמנט נגזר מהסינופסיס, השתדלו להרחיב כמה שיותר, אבל אם אין משמעות לדוגמא לשמלה ולצבע אז לא לציין.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


התחלהטריטמנטסינופסיס
היחידות הקטנות ביותר

היחידות הקטנות ביותר

אם הייתי יכול לפרק סרט ליחידות הקטנות ביותר שמרכיבות אותו. הייתי אומר שסרט מורכב מהמון יחידות של
Re/action
פעולה ותגובה.


איתי שלמברג

בית חשמנואי


סצינה
אביזרים

אביזרים

אביזר יכול לאפיין דמות , לדוגמא בהתבגרות של לינקלייטר הבעל השלישי של האימא לובש מעיל סוהר, משמע הוא עובד בבית הסוהר.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמות
למה?

למה?

הדפיסו בענק את המילה- למה ותלו אותה מעל המחשב- כל מילה, משפט, פעולה וכו שאתם כותבים בתסריט, הרימו את עיניכם ל- למה, וענו לעצמכם על השאלה- למה הוא אומר את זה, למה היא עושה את זה וכו


אמיר י. וולף

תיכון א' לאמנות, תל אביב


דיאלוגכתיבהעלילה
לב הסרט

לב הסרט

כל סיטואציה קטנה מקפלת בתוכה עולם שלם. אתם צריכים לחפש סיטואציות מהחיים שלכם. הדרך שהתמודדתם/ן באותן סיטואציות זה הלב של הסרט


מאור גלאור

אחד העם, פתח תקווה


דמותמבנהנושא
דיאלוג הוא לא רק מילים

דיאלוג הוא לא רק מילים

הוא גם כולל את הדרך שבה הדמויות אומרות את המילים, את הטון שלהן, את הגוף שלהן ואת הבעות הפנים שלהן. כל אלה יכולים לעזור להעביר את המשמעות של הדיאלוג ולגרום לו להיות אמין ומעניין יותר.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


דיאלוגסצינה
דקת מסך

דקת מסך

עמוד תסריט שווה לדקה קולנועית


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


כתיבהסצינה
שעות כתיבה

שעות כתיבה

הקפידו, ככל האפשר, על שעות עבודה קבועות


אמיר י. וולף

תיכון א' לאמנות, תל אביב


כתיבה

"When you have to shoot, shoot, don't talk!"

כמו שאומר המכוער בסרט המפורסם, תמיד עדיפה הפעולה על הדיאלוג!!!


ים קומן-בקר

תיכון א' לאמנויות, תל אביב


דמותמבנהעלילה
אירוע אחד

אירוע אחד

תסריט קצר יכול להיות ארוע אחד. התרחשות אחת.


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


מבנהעלילה
יומיום

יומיום

האם הדיאלוג כתוב כמו שאתם מדברים ביומיום או שכך מדברת הדמות שלכם?


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דיאלוגדמות
תסריט מרובה דמויות

תסריט מרובה דמויות

במבנה של תסריט מרובה דמויות נסו לראות האם יש הצדקה לריבוי הדמויות.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהעלילה
דמות מרכזית אחת

דמות מרכזית אחת

רצוי להתמקד בדמות אחת מרכזית היא הגיבור/ה שלכם העומדת בפני מכשולים והסרט מנקודת המבט שלה. אין זה אומר שלא יהיו לכם דמויות משנה וכד.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותהתחלהסינופסיסעלילהפיצ'
מסע

מסע

המסע שהדמות חווה בסיפור, רצון נסתר, רצון מודע, קונפליקט. מסע שעושים לגיבור ולכל דמות.


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמותעלילה
דיאלוג אינו שיחה

דיאלוג אינו שיחה

דיאלוג אינו שיחה, דיאלוג מכיל בתוכו קונפליקט ורצונות של דמויות.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דיאלוגסצינה
התחלה באמצע

התחלה באמצע

התחילו את התסריט שלכם באמצע האירועים. לכדו את תשומת הלב של הקהל מההתחלה, והימנעו מאקספוזיציה ארוכה.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


מבנהעלילה
משמעות

משמעות

לכל מה שכתוב בתסריט יש משמעות.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דיאלוגדמותכתיבה
לקדם את הסרט

לקדם את הסרט

אם זה לא נופל בשלב התסריט זה יפול בחדר עריכה וחבל על זמן הצילום.

אין סתם אהלן מה העיניינים? סבבה ביי…


שלומית אתגר

ליאו בק, חיפה


דיאלוגסצינה
סצינת פתיחה

סצינת פתיחה

סצינת פתיחה נועדה להציג את הנושא, הדמויות או העלילה של הסרט.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


נושאסצינהעלילה
שיתוף התסריט

שיתוף התסריט

שתפו את התסריט שלכם עם אחרים והיו פתוחים למשוב. אף אחד לא יגנוב לכם אותו והביקורת יכולה לעזור לכם לזהות תחומים לשיפור וללטש את הסיפור שלכם.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


מבנהעלילה
סרט ללא תקציב

סרט ללא תקציב

לא מתאימים את הסביבה לתסריט; מתאימים את התסריט לסביבה שלכם. למה שיש לכם בהישג יד.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


מבנהנושאסצינהעלילה
ביוגרפיה

ביוגרפיה

עליכם להכיר את הביוגרפיה של הדמות גם אם לא כול הדברים נכנסים לתסריט.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמות
אימפרוביזציה

אימפרוביזציה

ערכו אימפרוביזציה בעקבותיה קבעו את הדיאלוג.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דיאלוגסצינה
סיום

סיום

בדקו את סצנת הסיום האם היא מכילה את האמירה שלכם?


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


זמןמבנהסיום
הסצינה

הסצינה

כאשר אנו כותבים תסריט אנחנו למעשה יוצרים יחידה אחת ארוכה של מאות פעולות ותגובות
לכל פעולה, תגובה וכל תגובה היא בעצם פעולה שבעקבותיה תגיע תגובה נוספת.


איתי שלמברג

בית חשמנואי


מבנהסצינה
פיץ'

פיץ'

תתחילו את הפיץ' או הסינופסיס במילים "זהו סיפורו של..."


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


פיצ'
מבנה

מבנה

לא לשכוח אירוע מחולל, נקודות מפנה ושיא.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


כתיבהמבנהעלילה
שכתוב

שכתוב

הסיפור אף פעם לא מושלם בפעם הראשונה שכתבתם אותו. הוא ישתפר מפעם לפעם


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


כתיבהמבנהעלילה
סיפור אישי

סיפור אישי

ככל שהסיפור אישי יותר כך הוא ירגש יותר.


מאור גלאור

אחד העם, פתח תקווה


דמותמבנהנושא
ACTION

ACTION

לדבר פחות, להראות יותר. לא סתם צועקים על הסט "action" (פעולה) [ולא "talk!"].


ים קומן-בקר

תיכון א' לאמנויות, תל אביב


דמותמבנהעלילה
יחידאות

יחידאות

מצאו את הקול הייחודי שלכם. מה הופך את הסיפור שלכם ליחידאי וחד-פעמי?

משהו שלא ראינו בעבר


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


נושאסצינהעלילה
אל תסננו

אל תסננו

עדיף לכתוב כל מה שעובר לך בראש ואח"כ למחוק מאשר לא לכתוב כלום ולהיתקע מול דף ריק.


ירמי שיק בלום

תיכון א לאמנויות, תל אביב


כתיבה
לצאת מהסצינה אחרת

לצאת מהסצינה אחרת

להתייחס לכל סצנה כמו לסרט קצר:
התחלה, אמצע, סוף. דמות צריכה לצאת מסצנה אחרת מאיך שהיא נכנסה אליה.


ים קומן-בקר

תיכון א' לאמנויות, תל-אביב


דמותסצינה
ספר משעמם

ספר משעמם

כשאתם כותבים דיאלוג אל תכתוב "ספר משעמם" אלא "אם אני רוצה להירדם אני לוקח את הספר..." תנו לצופים להבין בעצמם.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


דיאלוגדמות
מהפך בעלילה

מהפך בעלילה

מהפך עלילתי אמור להפוך את הבנת הצופה על מה שהתרחש בעלילה. מה שנראה עד כה טוב יסתבר להיות רע. ולהיפך.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


מבנהנושאסצינהעלילה
טעימה מסיפור ארוך

טעימה מסיפור ארוך

לפעמים התסריט הקצר הוא רגע שמהדהד סיפור ארוך יותר.


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


אקספוזיציההתחלהזמןמבנהעלילה
שלום עולם

שלום עולם

מה אתם רוצים לומר לעולם באמצעות הסרט רגע לפני שאתם מסיימים י"ב.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהנושא
באופן עקיף

באופן עקיף

לייצר אירוע דרמטי חזק שמושך את תשומת הלב ולהעביר את המידע בדרך עקיפה דרכו. תסריט שכל המידע נאמר בו באופן מפורש הוא תסריט לא טוב


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


כתיבהעלילה
צמצמו מילים

צמצמו מילים

עדיף שתראו את הדברים מאשר שדמויות ידברו – והאיזון בין השניים הוא הדרך הנכונה.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


כתיבהמבנהעלילה
תמה

תמה

התמה היא כדור הארץ והדמויות כמו שמש מאירות את התמה.


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמותמבנהתמה
אפיון דמויות

אפיון דמויות

דמות מגיבה מתוך האפיון שלה, לדוגמא: טרוויס ביקל בנהג מונית של סקורסזה בעברו לוחם בויטנאם ולכן מגיב כלוחם קארטה באחת הסצנות ולובש מעיל צבא.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותעלילה
היי ובי

היי ובי

מערכות יחסים בין דמויות צריכות להיבנות לעומק ולא להישאר ברמת "היי" ו"ביי".


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


דיאלוגדמות
מעברים

מעברים

חשבו על מעברים בין הסצינות כבר בשלב התסריט.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


כתיבהמבנהסצינה
חוץ/פנים

חוץ/פנים

ברגע ש"החוץ דרמה" נוגע בקונפליקט הפנימי של הדמות אז הסיפור נכתב מעצמו


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמותכתיבהעלילה
הכרת הדמויות

הכרת הדמויות

אם אתם רוצים להכיר את הדמויות שלכם. שימו את כולם באותה סיטואציה ותראו כיצד הן מגיבות. למשל דמות מתוודה על רגשותיה. והחליטו כיצד כל דמות תגיב: אחת תשתוק יותר, השנייה תהפוך הכל לבדיחה, השלישית תתייחס למטלה ברצינות וכן הלאה.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


דמות
עולמכם מלא בחוויות

עולמכם מלא בחוויות

עולמכם מלא בחוויות שלבו אותם בתסריט: ילדות, יחסי ילדים מבוגרים, התבגרות , בית ספר, התנסות מינית ראשונה, חברים היוצאים ונכנסים מחייכם, לקראת גיוס.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהנושא
דמויות משנה

דמויות משנה

בדקו את דמויות המשנה. האם הן דומות זו לזו? אם כן אולי צריך לאחד ביניהן וליצור דמות אחת מעניינת יותר


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


דמותעלילה
אקספוזיציה

אקספוזיציה

כתבו אקספוזיציה אבל בדקו אחכ אם אפשר לוותר עליה ולהתחיל את הסרט כשהקונפליקט בעיצומו


ליאת תמרי

ביה"ס הדמוקרטי, יפו


אקספוזיציההתחלהזמןמבנהעלילה
דמויות

דמויות

אני צריכה לאהוב את הדמויות שלי, להידלק עליהם, מי הגיבור והאם הוא מעביר את הכוונה שלי, מי דמויות המשנה, אז קונפליקט רצון מטרה (בסופו של דבר מספרים סיפור בשביל לפגוש אנשים, הדמות קיימת לפני הסרט ואחרי הסרט)


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמותכתיבהמבנהעלילה
סביבת עבודה

סביבת עבודה

הקיפו את איזור העבודה שלכם בפריימים אהובים, ציורים, שירים, סרטים וכל דבר אחר שנותן לכם השראה


אמיר י. וולף

תיכון א' לאמנות, תל אביב


כתיבה
שפת גוף

שפת גוף

עדיפה שפת הגוף על פני המילה


שלומית אתגר

ליאו בק, חיפה


דיאלוג
באופן מלא

באופן מלא

תארו את הסצינה באופן המלא ביותר האפשרי – מה קורה ברקע הסצינה? מה שומעים? אילו צבעים שולטים במקום? מהם החפצים? מה הפעולות של הדמויות? כל תיאור כזה חשוב ומהותי לבניית הסצינה בהפקה.


נעמה כהן אשכנזי

מדריכה ארצית לצילום ולפדגוגיה דיגיטלית


סצינה
פנים שונות

פנים שונות

כל הדמויות הן פנים שונות של אותה דמות- כל צד מושך את הגיבור לכיוון אחר בהתייחס לקונפליקט


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


דמות
לאן הדמות הולכת

לאן הדמות הולכת

חשוב להבין לאן הדמות הולכת, מה המהלך הדרמטי בסרט.
כל השאר יכול להשתנות לאורך הכתיבה.


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


כתיבהמבנהעלילה
פרמיס

פרמיס

לזקק את התמה- שתהיה חווית הצטברות!


ליאת קפלן

תיכן הרטוב, צרעה


כתיבהתמה
חוויות מצטברות

חוויות מצטברות

התסריט יכול להיות במבנה חוויות מצטברות של גיל התבגרות ולא סיבה תוצאה בנרטיב קלאסי.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהעלילה
עולם שאינכם מכירים

עולם שאינכם מכירים

אל תכתבו על עולם שאינכם מכירים, אתם בני 18. תסריט על זוג בגיל 40 אינו עולמכם.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותמבנהנושא
תוכנית פעולה

תוכנית פעולה

מה תוכנית הפעולה של הגיבור/ה כדי להגשים את הרצון.


רון אפטר

בית הספר התיכון הניסויי בירושלים


דמותעלילה
הקשיבו לביקורת

הקשיבו לביקורת

קחו את הביקורת של אחרים ברצינות במיוחד של השחקנים, אבל אל תאפשרו לה לערער את האמון שלכם ביצירתכם.


אלדד בוגנים

בן צבי, ק. אונו ותיכון א לאמנויות ת"א


דמותעלילה
מהסוף להתחלה

מהסוף להתחלה

תנסו להתחיל לכתוב פעם אחת מהתחלה אל הסוף ופעם נוספת מהסוף להתחלה.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


דמות
נקודת האל-חזור

נקודת האל-חזור

בכל סצינה חייב לקרות משהו שישנה את חייה של הדמות בצורה בלתי הפיכה. בין אם זו פעולה כלשהי או פיסת מידע שיחייב את הדמות לפעול בנידון.


בוריס קאזדן

תיכון מקיף, יהוד


דמותסצינה